PYTANIA I ODPOWIEDZI
dla kierowców TAXI

Tu znajdziesz najczęściej zadawane przez Kierowców taksówek pytania, dotyczące użytkowania aplikacji ZT podczas pracy.

Aplikacja ZT została stworzona w oparciu o rozporządzenie Ministra Cyfryzacji, w sprawie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób.
Podobne rozwiązania są już używane na Polskim rynku przewozu osób.
Największe zagraniczne korporacje świadczące przewóz osób, oferują właśnie tego typu wyceny przy pomocy swoich aplikacji. Jest to rozwiązanie w pełni legalne.

Tak, aplikacja ZT współpracuje z kasą fiskalną w postaci oprogramowania firmy Elzab.

3. Czy potrzebuję kasy fiskalnej by wykonywać przewóz osób?

Tak, wykonywanie przewozów taxi wymaga stosowania kasy fiskalnej. Współpraca ZT z kasą fiskalną w postaci oprogramowania powoduje, że realizowane przewozy osób mogą być rozliczane zgodnie z wymogami prawa w zakresie rozliczenia i ewidencjonowania opłaty za przewóz osób.

Nie trzeba więc kupować fizycznej kasy, wystarczy Zamiast Taksometru i kasa wirtualna Elzab. 

Aplikacja ZT jest aplikacją mobilną służącą do rozliczania opłaty za przewóz osób. Aplikacja ZT działając z kasą fiskalną w postaci oprogramowania firmy Elzab jest alternatywą dla klasycznego taksometru lub kasotaksometru.

1. Czym jest aplikacja ZT?

2. Czy aplikacja ZT współpracuje z kasą fiskalną?

4. Kto ponosi odpowiedzialność za brak wystawionego paragonu podczas realizowania przewozu osób?

Za wystawienie odpowiedniego paragonu fiskalnego odpowiedzialny jest podatnik, który realizuje usługę przewozu osób. Jednocześnie z obowiązkiem wystawienia paragonu na podatniku spoczywa też obowiązek m.in. aktualizowania danych podatnika.

5. Czy klient otrzyma wydrukowany paragon?

Jeśli jest taka konieczność, klient może otrzymać wydrukowany paragon. Domyślnym standardem w aplikacji ZT jest wysyłka paragonu  SMSem lub mailem. W większości przypadków jest to wystarczające, bo praktycznie wszystkie korporacje taxi i aplikacje do zamawiania mają w swoich regulaminach zapisy, w których klient wyraża zgodę na taką formę dostarczenia wirtualnego paragonu. Jeśli jednak chcemy obsługiwać klienta z tak zwanego „słupka”, musimy się liczyć z możliwością, że klient poprosi o wydrukowany paragon. Aby móc obsłużyć takiego klienta, podatnik musi podłączyć do kasy fiskalnej w postaci oprogramowania firmy Elzab drukarkę bluetooth, działającą w standardzie XXXX. Aby zobaczyć dostępne drukarki kliknij TU.

6. Mam współpracujących ze mną kierowców, jak mam zorganizować strukturę ich aplikacji ZT i kas fiskalnych w formie oprogramowania firmy Elzab?

Więcej informacji na ten temat znajduje się na naszej stronie w zakładce Dla Firm Taxi.

7. Jakie minimalne wymagania musi spełnić smartfon w celu obsługi aplikacji ZT?

Smartfon musi posiadać oprogramowanie Android w wersji 8 lub nowszej, dostęp do Internetu, konto Google, działającą usługę Google Play oraz działającą usługę Google Maps.

8. Jakie minimalne wymagania musi spełnić smartfon w celu obsługi kasy fiskalnej w postaci oprogramowania firmy Elzab?

Android w wersji minimum w wersji 7, 2 GB RAM, 300 MB miejsca w pamięci telefonu. 

Telefon staje się niejako kasą fiskalną, więc powinien to być urządzenie, do którego jest dostęp i które nie będzie wymieniany co 3 miesiące.

9. Mam telefon z systemem operacyjnym iOS. Czy będę mógł zainstalować na tym telefonie aplikację ZT i kasę fiskalną w formie oprogramowania firmy Elzab?

Aktualnie aplikacja ZT i kasa fiskalna w formie oprogramowania firmy Elzab działają na systemie Android. Jeśli zostaną stworzone wersje tych aplikacji działające na innych systemach operacyjnych, będziemy o tym informować na naszej stronie.

10. Czy można na jednym smartfonie zainstalować kilka aplikacji ZT i kas fiskalnych w formie oprogramowania firmy Elzab?

Nie, na jednym smartfonie może być zainstalowana jedna aplikacja ZT i jedna kasa fiskalna w formie oprogramowania firmy Elzab.

11. Czy aplikacja ZT i kasa fiskalna w formie oprogramowania firmy Elzab muszą być zainstalowane na jednym smartfonie?

Tak, aktualnie w celu zachowania poprawności działania, aplikacja ZT i kasa fiskalna w formie oprogramowania firmy Elzab muszą być zainstalowane na jednym smartfonie. Jeśli zostanie stworzona funkcjonalność dająca możliwość zainstalowania tych aplikacji na różnych smartfonach będziemy o tym informować na naszej stronie.

12. Jakie dane dotyczące mojej działalności będą widoczne na paragonie lub e-paragonie?

W e-paragonie zakodowany jest pełny nagłówek z kasy fiskalnej i wszystkie informacje o kasie.

W widoku e-paragonu pokazujemy pełny nagłówek, aby klient w wygodny sposób bez rozkodowywania e-paragonu mógł przypisać konkretny paragon do konkretnego przejazdu.

13. Czy płatności gotówkowe będą fiskalizowane?

Tak, aplikacja ZT dostarcza wycenę, a kasa fiskalna w formie oprogramowania firmy Elzab daje możliwość fiskalizowania kursów niezależnie od formy płatności.

14. Czy przy pomocy aplikacji ZT i kasy fiskalnej w formie oprogramowania firmy Elzab można obsłużyć przewóz osób w przypadku gdy klient wsiada z tak zwanego „słupka”?

Tak, aplikacja ZT i kasa fiskalna w formie oprogramowania firmy Elzab są wyposażone w funkcjonalności ustawowo wymagane, aby zrealizować takie zlecenie.

15. W jaki sposób jest obliczana opłata za kurs w aplikacji ZT?

Aplikacja ZT zgodnie z ustawą oblicza opłatę za przewóz w oparciu o:

a) wyliczanie orientacyjnej długości trasy przewozu przy użyciu systemu nawigacji satelitarnej,

b) następujące parametry charakteryzujące realizowany przewóz:

– planowany czas rozpoczęcia i zakończenia przewozu,

– przyznane klientowi ulgi i rabaty,

– strefy taryfowe i informacje o cenach i stawkach taryfowych maksymalnych – w przypadku przewozu taksówką;

16. Czy aplikacja ZT ma układ taryf?

Tak. W aplikacji ZT użytkownik może zaprogramować układ taryf, przy pomocy którego aplikacja używając specjalnego algorytmu, oblicza opłatę za przewóz.

17. Co to za algorytm obliczeniowy?

Postępując zgodnie z ustawowymi wymaganiami algorytm oblicza opłatę za przewóz. W celu otrzymania jak najdokładniejszych obliczeń algorytm został skonfrontowany z tysiącami prawdziwych kursów, realizowanych przez kierowców biorących udział w programie kalibracyjnym. Dzięki ogromowi pracy kierowców i programistów, otrzymaliśmy algorytm, który bardzo dokładnie oblicza opłatę za przewóz.

18. Czy aplikacja ZT przy obliczeniu opłaty za przewóz używa pojedynczego czy podwójnego obliczania (czas albo droga lub czas i droga)?

Aplikacja ZT ma możliwość ustawienia czy chcemy aby obliczenia były wykonywane uwzględniając:

- bardziej tradycyjne podejście, czyli pojedynczy układ obliczania (czas albo droga)

- nowoczesny sposób obliczania, czyli podwójny układ obliczania (czas i droga jednocześnie).

19. Czy jeśli nie jeżdżę w danym tygodniu to czy muszę mieć wtedy kasę?

Użytkownik wybiera na jaki czas chce przedłużać licencję na ZT i kasę fiskalną Elzab. Jeżeli planujesz przerwę w pracy, po prostu nie przedłużaj licencji na ten czas, a po powrocie z urlopu, wykup odpowiedni okres działania (tydzień lub miesiąc). 

20. Jak wykonać przegląd taxi bez taksometru?

Od 1 stycznia 2020 taksometr nie jest wymagany do wykonania przeglądu na taxi. Legalizacja taksometru jest sprawdzana przez diagnostę jeżeli taksometr jest w samochodzie. Jeżeli go nie ma - diagnosta nie ma co sprawdzać. Sprawdzane są pozostałe elementy wymagane na taxi.

21. Co jeśli klient chce zmienić trasę przejazdu w trakcie trwania kursu?

Idea kas wirtualnych w taxi polega na początkowej wycenie kursu i zatwierdzeniu trasy przejazdu i ceny.

W trakcie trwania kursu nie można zmieniać trasy przejazdu. Zafiskalizowany musi być dokładnie ten kurs, który został wyceniony. Chcąc przykładowo przedłużyć kurs, kierowca musi zakończyć obecny przejazd i rozpocząć kolejny do kolejnego miejsca. 

22. Jak zapłacić za przedłużenie kasy?

Przedłużenia ważności konta dokonujemy w Profilu kierowcy w Zamiast Taksometru. Zapłacić można za pomocą BLIK lub szybkiego przelewu. Płatności obsługiwane są przez PayU.

23. Skąd wiem z której kasy jest wydruk paragonu lub raportu?

Na kole każdego wydruku jest numer w stylu EEE 1112223344 i ten numer to numer unikatowy kasy i po nim identyfikujemy kasę.

24. Skąd wiem jaki numer unikatowy ma kasa w telefonie?

Po uruchomieniu aplikacji kasy, w górnej belce wyświetlana jest na czerwono data, a pod nią numer unikatowy kasy.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? 

postaramy się odpowiedzieć najszybciej, jak to możliwe!